Bollnässponsor vann fotbollspris i England

Huski Chocolate, som arrangerade Huski Chocolate Winter Show i samband med annandagsderbyt mot Edsbyn i vintras, har blivit uppmärksammade i engelsk media.

Anledningen är att football.london rankat Huski som nummer ett bland de olika sponsorer som sponsrar fotbollsklubbarna i London. Huskis logotyp pryder Millwalls matchtröja.

Vi ringde upp Jon Sten som är Sverigechef för Huski Chocolate för att prata lite om företaget, utmärkelsen och hur de ser på sitt samarbete med Bollnäs bandy.

Vilka är Huski Chocolate?

-Huski är ett svenskt företag som grundades 2011 och vi har fram tills i år fokuserat 100 % på varm chokladförsäljning på svenska skidorter. Det har varit vår huvuddel. För tre år sedan öppnade vi i Norge och för två år sedan i USA och nu kommer vi att öppna i England också och eventuellt i BeNeLux-länderna. Vår ambition är att det ska bli världens största chokladvarumärke när det kommer till dryckeschoklad, berättar Jon.

Så vad är det för utmärkelse ni fått i England?

-Fotbollen är ju väldigt stor i England och det finns en sida/portal som heter football.london som är väldigt stora inom fotboll och då framför allt i London men även i hela England, berättar Jon. Mycket av fotbollen är centraliserad till London. De hade gjort en artikel om vilka som hade snyggast matchtröja och då kom vi på första plats vilket var superroligt. Vi har ju designat loggan och vi har också varit med i hela arbetet med att tycka till kring utformningen. Sedan har ju Millwall ett eget designteam som gör tröjan i slutändan. Många av sponsorerna både i Sverige och i England är bettingbolag och de tyckte att det var skönt att vi var ett bolag som inte var ett bettingbolag. Det bidrog nog också till att vi vann detta.

Huski har nyligen gått in som ny sponsor för Bollnäs bandy och det är hjärtat i föreningen som avgjort valet av lag att sponsra.

-Det var förra året som vi gick in och började sponsra Bollnäs. De saker som är viktiga för oss när vi sponsrar är att vi sponsrar lag som har hjärtat och viljan i vad de gör. Även om de kanske inte alltid ligger med i toppskiktet och vinner SM-guld eller engelska fotbollsligans guld hela tiden så har de alltid en vilja att göra det. De vill någonting. Hjärtat är större än hjärnan om man säger så. Det är därför vi gick in och sponsrade Bollnäs, berättar Jon.

-Sedan gjorde vi en stor show i samband med annandagsderbyt förra året. Det är också ett sätt för oss att få bandyn mer folklig. Vi tycker att det är tråkigt att bandyn har förlorat statusen som den hade för tio år sedan, så vi vill dra vårt strå till stacken för att försöka få bandyn mer folklig. Vi vill göra bandyn till den svenska nationalsporten. Sedan passar det ju bra för vårt varumärke också med varm choklad och bandy. Det är en tuff sport som ofta spelas utomhus så det är mycket som lirar bra med vår syn på hur man driver företag. Man kan inte alltid vara den största men det gäller att kämpa hårt, säger Jon.

Showen på annandagen var ingen engångsföreteelse utan Huski vill vara med och utveckla evenemangen kring bandymatcherna.

-Robban brukar ju säga ”vi ska bara framåt”. Vi vill vara med och utveckla evenemangsbiten med Bollnäs. Vi kommer att köra ett evenemang nu till annandagen (en ”annan dags match” mot Broberg den 28:e december reds.anm.). Vi kommer att ha en show som vi har utvecklat lite ytterligare sedan förra året. Sedan hoppas vi att vi kan marknadsföra både vår produkt och vårt varumärke på olika sätt och det hade varit roligt att sätta tänderna i Bollnäs matchtröja också för att ta hem guldet även där. Vi kommer att vara på plats vid några fler matcher under säsongen och sätta upp vårt tält och ha provsmakning på både varm och kall choklad, avslutar Jon.

Här kan ni läsa mer om utmärkelsen. 

Anders Gårdestig